Sinds '82

Een blog, een nieuwsbrief, een Oompa Loompa.

Luister vooral niet naar je gebruikers

“So, do users know what they want? No, no, and no. Three times no.”

First Rule of Usability? Don’t Listen to Users

Ik las laatst in een nieuwsbrief een oproep om je aan te melden bij een testpanel om digitale producten te testen. Daar stond het volgende in:

“Je vertelt ons wat je mooi vindt, wat je vervelend vindt en wat je graag terug ziet in het te testen product, niets is fout!”

Ik heb aardig wat ervaring met het uitvoeren en bijwonen van gebruikstesten en een van de vuistregels daarbij is dat je moet observeren en vooral niet moet luisteren. De drie dingen die in de quote staan moet je dus vooral niet doen als afnemer van de test. Het kan een slinkse manier van het bedrijf zijn om het testpanel een gevoel van controle te geven, maar ik hoop toch niet dat ze naar de testgebruikers gaan luisteren.

Naast het gedegen onderzoek hiernaar door de Nielsen Norman Group (zie quote bovenaan deze post) had Henry Ford ook wat over dit onderwerp te zeggen:

“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.”

— Henry Ford

Ik stuur wekelijks de 82% nieuwsbrief met opmerkelijk klikbare zaken.
Ook gratis ontvangen?

Abonneer je via 82procent.nl